22 marca 2014

636! KURS - Nietypowa kartka sztalugowa / Easel card

Witajcie weekendowo!

Myślę, że wiekszość osób zna i widziało kartki sztalugowe. Pewnie niektórzy mają nawet na koncie wykonanie jednej lub więcej takich prac. Najczęściej widuje się je w formie kwadratowej, bardzo rzadko pojawiają się w innym kształcie, np. serca.

A może by tak puścić wodze fantazji i wykonać kartkę o kształcie zupełnie nietypowym? Co powiecie na sztalugę w formie pięknego motyla, jadącego samochodu, czy startującej rakiety? ;-)


Postaram się dziś pokazać, jak w bardzo łatwy sposób można wykonać kartę sztalugową właściwie w dowolnym kształcie ;-)

Oto, co nam będzie potrzebne:


Dodatkowo potrzebne będą:
- szablon o kształcie, w jakim chcemy wykonać kartkę (dla pokazania, jak różne możemy zastosować kształty, przygotowałam szablony motyla, samochodu i rakiety);
- 2 arkusze sztywnego papieru, np. brystolu.


Zatem do pracy! :)

1. Wycinamy z brystolu bazę kartki sztalugowej.
Szerokość bazy powinna być równa najszerszemu miejscu szablonu, a wysokość bazy złożonej na pół (!!!) ciut mniejsza od wysokości szablonu tak, aby po ułożeniu szablonu na złożonej bazie, górna jego część odrobinę wystawała poza zagięcie bazy.
Nie podaje tu wymiarów, gdyż zależą one od wybranego szablonu.


2. Górną część bazy musimy teraz zagiąć w połowie wysokości:


3. Zaginamy zewnętrzną ćwiartkę do środka:


i otrzymujemy podstawę naszej sztalugi:


4. Następnie nadamy tej podstawie odpowiedni kształt. W tym celu na zagiętej części bazy odrysowujemy szablon przykładając dolną krawędź szablonu do dolnej krawędzi bazy (tam, gdzie baza się otwiera). Górna część szablonu powinna wystawać nieco poza bazę.


5. Wycinamy bazę wzdłuż odrysowanego konturu.
Możemy teraz zdecydować, czy wycinamy obie części bazy, czy zostawimy na podstawie niektóre elementy niewycięte.
W przypadku motyla chcę, aby kartka była lżejsza, bardziej filigranowa, wycięłam więc całkowicie obie części bazy. W pozostałych przypadkach pozostawiłam na podstawie niektóre fragmenty niewycięte ;)


A tak wyglądają bazy po rozłożeniu:


6. W kolejnym etapie przygotowujemy front sztalugi, który będzie stanowił jej pionową ozdobioną ściankę.
W tym celu odrysowujemy szablon (tym razem w całości, także z górnymi fragmentami) na pojedynczym kawałku brystolu i wycinamy:


Na tym etapie najłatwiej ozdobić front sztalugi. Dlatego polecam ozdobienie go zanim będzie przyklejony do podstawy.

7. Na potrzeby tego kursu przymocowałam front nieozdobiony.
Smarujemy klejem zaznaczony na zdjęciu fragment podstawy i przyklejamy do niego dolną część frontu:


Gotowe, choć jeszcze nieozdobione sztalugi wyglądają następujaco:


A tu przykład karki wykonanej na podstawie przedstawionego kursu:


Do jej ozdobienia wykorzystałam następujące materiały ze sklepu Scrapcafe:

NA ZAMÓWIENIE - SPELLBINDERS - Shapeabilities - Ribbon Banners  UHK Gallery - Pastel   The Crafters Workshop - Mini Quatrefoil 
13arts - Ayeeda Mist: Mgiełka pastelowa - Pastel Lavender   13arts - Ayeeda Mist: Mgiełka pastelowa - Pastel Mint   Promarker - Burnt Orange

Ranger - Distress Ink pad - Milled lavender   Ranger - Distress Ink pad - Tea dye   Ranger - Distress Ink pad - Bundled sage

Kars - Półperełki white silver   Ranger - Ink blending tool (IBT23616)   Taśma dwustronnie klejąca 1mm
        

To mój pierwszy kurs. Mam nadzieję, że udało mi się w miarę zrozumiale opisać poszczególne etapy prac. Gdybyście mieli jakieś pytania, to śmiało piszcie w komentarzach. Postaram się odpowiedzieć.
Bardzo jestem ciekawa Waszych pomysłów na nietypowe kształty sztalug, więc jeśli wykonacie jakąś kartkę korzystając z tego kursu, wklejcie linka do swojej pracy. Bardzo chętnie popodziwiam :-D

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej soboty!
Mapowska

22 komentarze:

lucy z mazur pisze...

Znakomity pomysł,na pewno skorzystam,dzięki

Momo pisze...

Wonderful easel cards!
And many thanks for tutorial.
If you want to see my easel cards,
please
- click here to my flowers
and
- click to my frog
and
- here can you see my butterfly easels
and also
- other decorative easel cards
More inspirations find here shimmering flowers and more and here to my summer flowers.
You can see, I love easel technic very much too *laugh*
Wish you all the best and have a nice weekend
Hugs Momo

Czarna dama pisze...

Super pomysł i świetny kurs, a ta już gotowa karteczka jest fantastyczna :)

Unknown pisze...

super na pewno skorzystam, dziękuję

Anna B. pisze...

Rewelacyjny kurs!!! Na pewno skorzystam, bo rzeczywiście jak dotąd robiłam tylko na podstawie kwadratu ;)
dzięki za pomysł i wskazówki :)

Ludkasz pisze...

Prosto i rzeczowo:) Świetny kurs:)

mapowska pisze...

Dzięki, cieszę się, że kursik Wam się przyda :)

Monis Stempelgaudi, thanks for all those links :D You are a real master of easel cards! I like especially the one with cups and teabags :)

Daga pisze...

Superowe!!! Autko bombowe i pewnie skorzystam, tzn... zainspiruję się :-) Dzięki!

Małgorzata Maciejko pisze...

Ale się dzieciaki w szkole będą cieszyć z tego pomysłu! Zwłaszcza chłopcy - wreszcie nie będą kleić kwiatuszków i motylków! Fantastyczny pomysł - na wszelkie okazje! Z pewnością skorzystam już w poniedziałek na moich zajęciach scrapowo-plastyczno-czytelniczych. Dziękuję!

Aggie pisze...

Super kursik. Prosto i przejrzyście :) Dzięki

Renata pisze...

Witam:) i bardzo dziękuję za kursik.
Nigdy nie roiłam karteczek a tu na poniedziałek mamy zrobić laurkę dla chorującego kolegi córki.
Zamiast laurki spróbujemy zrobić taką kartkę- samochodzik.
Myślę, że będzie bardziej zadowolony niż ze zwykłej laurki:)
Pozdrawiam cieplutko:)

Unknown pisze...

Świetne kształty kartek i super kursik - dzięks

Eliza Art pisze...

Witaj! super pomysł , jutro mam urodziny wnuczki, może jeszcze zdążę wykonać, najwyżej nie pójdę spac.
Dziękuję, pozdrawiam

Terenia pisze...

Fantastyczna kartka !!!
Dziękuję bardzo za kurs i pozdrawiam wiosennie.

Unknown pisze...

Fajny kurs- jasny przekaz. Dziękuje!

lilavati pisze...

doskonały kurs!

Wanda pisze...

fantastyczny kursik a cudne formy kartek:)

dagmarakos.blogspot.com pisze...

świetny kurs :)

Scrap kreacje pisze...

Wspaniała inspiracja a karteczka prześliczna :))

Unknown pisze...

Zainspirowana Waszym kursem stworzyłam kartkę-motylka :) Zapraszam do zaglądnięcia ;) http://v-craft.blogspot.com/2014/04/motylkowo.html

Dorota ma kota pisze...

rzeczowo,
pewnie sporo osób skorzysta z kursiku

sama pamiętam jak przeszukiwałam zasoby sieci, żeby znaleźć wzór bo wydawałao mi się to dużo bardziej skomplikowane
i go nie znalazłam,
sama w końcu to rozgryzłam

może dodała byś jeszcze w tytule "Easel card",
ja na początku znałam tylko nazwę angielską później do mnie dotarło,że to to samo :-)

mapowska pisze...

Dzięki za sugestię :) Już dodałam.